توصیف مختصر

دکتر حمیدرضا حسن ­آبادی

دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی

زمینه‌های فعالیت:
1. مداخله در مشکلات تحصیلی و اختلالات یادگیری
2. یادگیری چندرسانه‌ای، بار شناختی و طراحی آموزشی
3. آمار، سنجش و روش‌شناسی پژوهش در علوم رفتاری
 

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران

     - دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی


متولد 1352 نیشابور

تلفن همراه: 09122168427

آدرس محل کار

تهران، خیابان سمیه، خیابان خاقانی، دانشگاه خورازمی، طبقه هشتم، گروه روانشناسی تربیتی، تلفن 88848938

کرج، خیابان شهید بهشتی، میدان دانشگاه، دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، تلفن 02634579600

پست الکترونیکی: dr_hassanabadi@khu.ac.ir    and hrhassanabadi@gmail.com

وبگاه: www.drhassanabadi.ir

وبلاگ: خانه روانشناسان تربیتی ایران (Educationalpsy91.blogfa.com)

 

سوابق تحصیلی
#
دوره
دانشگاه محل تحصیل
شهر محل تحصیل
کشور محل تحصیل
تاریخ فارغ‌التحصیلى
میانگین کل
1
کارشناسی علوم تربیتی
دانشگاه فردوسی
مشهد
ایران
1377/06/30
18/25
2
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
دانشگاه تهران
تهران
ایران
1380/06/10
18/16
3
دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی
دانشگاه تهران
تهران
ایران
1387/10/27
18/88
طرح‌های تحقیقاتی
#
عناوین طرح‌هاى پژوهشى
مجریان
سازمان حامى
محل اجرا
وضعیت طرح
تاریخ تکمیل
1
آسیب شناسی گروه بندی رشته های تحصیلی، تعیین دروس هر رشته و اختصاص ضرایب دروس آزمون ورودی دوره دکتری و ارائه الگوی مطلوب
سعید طولابی, حمید خانی پور, حمیدرضا حسن آبادی, آیت سعادت طلب
تکمیل شده
1396
2
مطالع? ملی شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان: تدوین یک مدل ساختاری بر پایه نظریه شناختی- اجتماعی حرفه
حمیدرضا حسن آبادی, حمید یعقوبی, حمید پیروی, حمید پورشریفی, حسن حمیدپور, سعید اکبری زردخانه, ناصر صبحی قراملکی, نسرین فرزان, علیرضا بانشی
تکمیل شده
1392
3
تدوین گزارش تحلیل‌های ثانوی طرح ملی سیمای زندگی دانشجویی از سال 1394 لغایت 1396: مسائل تحصیلی دانشجویان
حمیدرضا حسن آبادی
تکمیل شده
1397
4
تدوین و اعتباریابی فرم بازنگری شده مقیاس ملی سلامت روانی دانشجویان (IMHS-20)
حمید پورشریفی, سعید اکبری زردخانه, حمید یعقوبی, حمید پیروی, حمیدرضا حسن آبادی, حسن حمید پور, ناصر صبحی قراملکی
تکمیل شده
1395
5
طرح ملی رضایتمندی دانشجویان از خدمات مراکز مشاوره دانشجویی
حمیدرضا حسن آبادی
تکمیل شده
1395
6
تدوین و اعتباریابی پرسشنامه سیمای زندگی دانشجویان
بهروز دولتشاهی, حمید یعقوبی, حمید پیروی, حمیدرضا حسن آبادی, حمید پورشریفی, مسعود ظفر, حسن حمیدپور, ناصر صبحی قراملکی
تکمیل شده
1394
7
ساخت و استاندارد‌سازی مقیاس چندبعدی مهارت‌های ذهنی ورزشکاران
یعقوبی حمید, حمیدرضا حسن آبادی
تکمیل شده
1391
8
استانداردسازی پرسشنامه پنج بعدی شخصیت (5DPT)
سعید اکبری زردخانه, حمید یعقوبی, حمید پیروی, حمید پورشریفی, ناصر صبحی قراملکی, حمیدرضا حسن آبادی, حسن حمیدپور
تکمیل شده
1391
9
طرح شور زندگی
حمیدرضا حسن آبادی
تکمیل شده
1391
10
مقایسه سلامت روانی دانشجویان ورودی جدید و شاغل به تحصیل سالهای 1386 تا 1388
حمیدرضا حسن آبادی
تکمیل شده
1391
11
بازماندگی از تحصیل در ایران: شناسایی عوامل، شیوه‌های پیشگیری، جذب و بازجذب کودکان بازمانده از تحصیل به نظام آموزشی
حمیدرضا حسن آبادی
تکمیل شده
1396
12
شناسایی مولفه‌های شادکامی در میان ایرانیان
حمیدرضا حسن آبادی
تکمیل شده
1394
13
انطباق یابی و استاندارد سازی ویراست دوم آزمون ریاضی پال 2- سنجش فرایندی تشخیصی ریاضی یادگیرنده.
حمید خانی پور, مسعود گرامی پور, حمیدرضا حسن آبادی, هادی کرامتی
تکمیل شده
1400
14
Adaptation and standardization of Process Assessment of the Learner /Second Edition: Diagnostics for Math
Hamid Khanipor, Masoud Geramipour, Hamidreza Hassanabadi,
تکمیل شده
2022
دانشجویان تحت راهنمایی
#
عنوان
افراد
1
شناسایی عوامل موثر بر شکست تحصیلی دانشجویان در رشته‌های فنی مهندسی: طراحی مدل غربالگری تحصیلی و ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش آن
محمد رضایی
2
تأثیر آموزش ایجاد استنباط بر درک مطلب خواندن دانش‌آموزان دوره‌ی دوم ابتدایی با ناتوانی یادگیری زبان شفاهی و نوشتاری
مریم تازش شهرکی
3
تدوین و آزمون مدل بسط یافته زیستی ، روانی ، اجتماعی از کیفیت زندگی نوجوانان متبال به بیماری قلبی مادزادی ، نقش ادراک بیماری و راهبردهای مقابله ای
حسن ارمی کله
4
پیش بینی رفتارهای پیشرفت دانش آموزان از طریق ادراک محیط کلاسی ،ادراک محیط خانوادگی . آیا هیجان های تحصیلی میانجی این رابطه هستند؟
سیدمجید شفائی چهچه
5
تاثیر آموزش مدیریت زمان بر خود نظم دهی تحصیلی دانش آموزان
مریم قنبری ویکی
6
تدوین مدل نظری فرآیند سالمندی موفق نزد مردان ایرانی از منظر روان شناختی مطالعهای برمبنای نظریه اده بنیاد
مریم تیموری
7
تدوین مدل تئوریکی فرایند سالمندی موفق نزد مردان ایرانی از منظر روانشناختی: مطالعه‌ای بر مبنای نظریه داده بنیاد
مریم تیموری
8
کاربست مداخله چندمؤلفه ای انگیزش و درگیریِ تحصیلی برای دانش آموزانِ دوره متوسطه دارای پیشرفت تحصیلیِ پایین: اثرها بر انگیزش و درگیریِ تحصیلی، تاب آوری تحصیلی و هیجانات پیشرفت
زهرا رویایی
9
تأثیر درگیر شدن والدین در پوشه کار ابر- محور بر مشغولیت تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان دختر
ریحانه السادات حسینی بهشتی
10
تاثیر متنهای تکذیبی توضیحی و تکمیلی بر تغییر مفهومی و هیجانهای معرفتی دانش آموزان
زهرا چراغی خواه
11
یادگیری مفهومی و خودکارسازی حقایق اساسی عمل ضرب: آموزش مفهومی راهبردهای مربوط به حقایق اساسی ضرب با استفاده از آموزش مستقیم با بهره‌گیری از روش CRA (سه حالت بازنمایی عینی-نمادی-انتزاعی) و خودکارسازی بازیابی این حقایق با استفاده از روش DPR (آزمون-آموزش-آزمون) در کودکان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی
سیما اقایی
12
کارآمدی مداخله آموزشی ریاضی محور سطح 3 تگزاس با تاکید بر زیر گونه هسته عدد دردانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه در ریاضی
فاطمه قزلباش
13
تدوین و آزمون مدل زیستی - روان شناختی بیماری قلبی مادرزادی کودکان سن مدرسه ، تبیین پیامدهای عصبی - رشدی و کیفیت زندگی
فاطمه یونسی
14
طراحی، تدوین و اعتبارسنجی چک لیست غربالگری یادگیری ویژه برای دانش آموزان ایرانی با زبان مادری ترکی
پریرخ ممقانی میاندواب
15
تاثیر برنامه آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برکاهش اهمال کاری تحصیلی ، اضطراب امتحان و کمال گرایی منفی دانش آموزان دختر
ترمه علی دوستی
16
تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر نشانگان کودکان بیش فعال- نقص توجه
زینب نادری
17
تدوین و آزمون مدل بسط یافته زیستی روانی ، اجتماعی از کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی ، نقش ادارک بیماری وراهبردهای مقابله ای
حسن ارمی کله
18
درمان مبتنی بر تعهد وپذیرش در رشد پس از آسیب و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان آزمون مدل ساختاری وکاربست پروتکل درمانی مبتنی بر آن
مریم امیدبیگی
19
تمایز شناختی دیس لکسیا و دیس کلکیولیا نقش آگاهی واج شناختی، حافظه کوتاه مدت و واج شناختی، نامیدن سریع خودکار، حافظه کاری کلامی و سرعت پردازش
زهرا کاکولوند
20
مداخله بار آموزی اسنادی برای دانشجویان دچار شکست تحصیلی اثرها برطرحواره های اسنادی ،باورهای انگیزشی وبهزیستی ذهنی
مریم احمدیان نسب
21
تبیین اهمال کاری تحصیلی براساس سیستم باورهای انگیزشی و کاربست ان به منظور بهبود رفتارهای مرتبط با پیشرفت در دانشجویان
سیدسعید ترابی
22
کارآمدی آموزش چندمؤلفه‌ای دیکته نویسی برای کودکان دچار اختلال خاص یادگیری در دیکته کلمات تک نویس‌های و چندنویس‌های: ادغام آموزش اصول الفبایی، آگاهی واج شناختی و استراتژیهای دیکته نویسی املایی
راضیه طیبی
23
طراحی بسته آموزش پزشکی مبتنی بر واقعیت افزوده به منظور بهینه سازی انتقال مهارتها به محیط بالینی کاربست الگوی جهار مولفه ای طراحی آموزشی
فاطمه جانثاروطن
24
تاثیر درس افزار مبتنی بر مفهوم تکیه گاه سازی بر یادگیری و کاهش بار شناختی در درس هندسه
انیس باقری
25
تاثیر بازآموزی اسنادی بر انگیزه پیشرفت،سبک های اسنادی و درماندگی اموخته شده دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین
کامیار عظیمی
26
اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه PREPARE- ENRICH (PRE-marital Personal and Relationship Evaluation)
محمدرضا کمن
27
تأثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر مدل حافظه کاری دیداری بدلی بر بهبود مهارت‌های دیداری- فضایی کودکان پیش دبستانی
مهسا شاهرضایی
28
پیوند بین نظریه بار شناختی و هیجانات تاثیر تکنیکهای ارزیابی مجدد و برچسب زدن بر اضطراب ، بارشناختی و یادگیری دانشجویان پرستاری
کاترین منوچهری
29
نقش محیط سواد آموزی خانه ، باورهای والدین درباره خوانده و عادت مطالعه فرد مهارتهای خواندن دانش آموزان پایه هفته مدارس سر آمد
مهدی ابوالقاسمی
30
تاثیر تقویت مهارت های دیداری حرکتی و راهبرد کپی- کاور در بهبود مهارت های املایی
علیه بریهی
31
طبقه بندی ناتوانی یادگیری ریاضی و ناتوانی توام ریاضی و خواندن .شناسایی زیر گروها بر پایه متغیرهای شناختی حو زه ویژه و حوزه عام با استفاده از خوشه بندی مدل مبنا
محمدجواد یزدانی ورزنه
32
طراحی محیط چند رسانه ای توانبخشی شناختی بر مبنای سیستم حافظه کاری برای کودکان دارای مشکلات دیکته نویسی
صباالسادات طباطبائی
33
تاثیر استفاده از سرگرمی های آموزشی مبتنی بر رایانه در یادگیری عمیق درس علوم تجربی
سمیرا ذوالفقاری
34
هیجانات معرفی در طی فعالیت های حل مساله ریاضی درمیان کودکان دارای اختلال یادگیری اختصاصی در ریاضی
آزاده پوررزاق
35
مقایسه نیمرخ شناختی دانش آموزان ابتدایی دارای ناتوانی خواندن و ناتوانی ریاضی
هدیه طباطبائی یزدی
36
توانمند سازی بیماران در محیط های دیجیتالی سلامت-محور رویکرد جدیدی به خود-مدیریتی دیابت نوع 2 بر مبنای اداراک بیماری و شناخت جسم اگین
نرگس کرمقدیرلی
37
شناسایی مکانیسم های شناختی زیر بنایی نقض پیشرفت در کودکان دارای مشکلات یادگیری خواندن ودیکته
حسین باغستانی
38
مقایسه روش های آموزشی تکلیف - فرآیند و حافظه کاری در کاهش خطاهای دیکته نویسی
ندا جسری
39
کاهش خطاهای دیکته از طریق استفاده از تکنیک چند حسی و بهبود حافظه کاری دیداری در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری دیکته
طیبه بیرانوند
40
نقش جزئیات فریبنده در یادگیری درس علوم چند رسانه ای : اثرها بر علاقه ، بار شناختی و عملکرد
مریم تازش شهرکی
41
کاهش بار شناختی برای یادگیرندگان کم تجربه : اثرهای پیشس سازماندهنده های تصویری در تسهیل یادآوری ودرک مطلب یک مفهوم علمی در محیط چند رسانه ای
گلزار عباس پور
42
تکنیک بازخورد در فرآیند ارزشیابی توصیفی : تحلیلی آسیب شناسانه از چگونگی اجرا و ارائه راهکار
مجتبی بیرامی
43
مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی بر اساس نظریه انتظار - ارزش : نقش ادراکات و باورهای پیشرفت
نرگس بای
44
نقش کنش های اجرایی و ضرفیت حافظه ی کاری در عملکرد خواندن دانش آموزان دبستانی
فاطمه بری
45
یادگیری در محیط های چند رسانه ای : اثر تبیین گری و دانش قبلی بر بارشناختی و انتقال حل مساله
معصومه قنبری شکرعلی
46
مقایسه بروز مهارتهای اجتماعی در کودکاه پیش دبستانی در حین تعامل با همسالان و بازی
اکرم محمودزاده اندواری
47
مقایسه کنش های اجرایی و ظرفیت حافظه کاری در دانش آموزان با عملکرد ریاضی بالا وپایین
مریم پورقربان
48
رابطه ی ارزشیهای اخلاقی معلمان ، محیط یادگیری فرهنگی با روابط بین فردی معلم و دانش آموز
ساناز دهقان مروستی
49
نیمرخ شناختی کودکان با اختلال یادگیری ویژه در خواندن و ریاضی بر اساس نسخه ایرانی مقیاس هوشی وکسلر کودکان- ویرایش پنجم
زهرا خلیلیان بروجنی
50
اثریخشی تاثیر فیلیال تراپی خانواده محور بر بهبود مهارت های اجتماعی کودکان ADHD با نقص توجه/بیش فعالی در شرایط پاندومی کرونا
اعظم حبیب نژادکرایم
51
تدوین الگوی علاقه اجتماعی و سبک زندگی در بافت فرهنگ ایرانی به روش پژوهش آمیخته
محمدعلی فلاح نژاد
52
تأثیر آموزش راهبرد طرحواره‌محور گسترش یافته بر توجه شناختی، توجه در کلاس، کارکردهای اجرایی و عملکرد حل مسئله داستانی در دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی با مشکلات ریاضی
سمیه قربانیان
53
مقایسه تاثیر آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی با مدیتیشن ساهاجایوگا برکارکردهای اجرایی، خودتنظیمی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پایه‌ی پنجم ابتدایی.
سمیه داداشعلی
54
تاثیر آموزش مدیریت زمان بر راهبردهای نظم دهی منابع یادگیری در دانش آموزان
مریم قنبری ویکی
55
"ارزیابی دوره های آموزشی الکترونیکی شهرداری کرج براساس استانداردهای برگزاری این دوره ها"
محمدرضا آلبوغبیش
56
تاثیر آموزش مبتنی بر روانخوانی بر بهبود درک مطلب با استفاده از داستانهای کهن
فاطمه رنجبر جمال ابادی
57
طراحی و آزمون بسته آموزشی استنباط آموزی برای درک مطلب خواندن دانش آموزان دوره دوم ابتدایی با ناتوانی یادگیری زبان شفاهی و نوشتاری
مریم تازش شهرکی
58
تاثیر آموزش مبتنی بر روانخوانی بر سرعت و درک مطلب خواندن دانش آموزان پایه چهارم با استفاده از داستانهای کهن
فاطمه رنجبر جمال ابادی
59
پیش بینی پیشرفت سواد خواندن از روی حمایتهای محیط خانه و نگرش و مشارکت دانش آموزان بر اساس داده های آزمون بین المللی پرلز
بهزاد کریمیان
60
مقایسه تنظیم رفتاری هیجان در دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه و دانش آموزان عادی
فاطمه السادات بلادی نژاد
61
پیش بینی پیشرفت سواد خواندن بر اساس حمایتهای محیط خانه و نگرش و مشارکت دانش آموزان با استفاده از داده های آزمون بین المللی پرلز
بهزاد کریمیان
دروس ترم جاری
881 - روشهای آماری چند متغیری - روز: یک شنبه - از ساعت 13:30 تا 15:30
886 - آموزش و رسانه - روز: دوشنبه - از ساعت 13:30 تا 15:30
882 - آمار استنباطی و روش تحقیق پیشرفته - روز: یک شنبه - از ساعت 10:00 تا 12:00
878 - روش های پژوهش کیفی و ترکیبی در علوم تربتی و روانشناسی - روز: یک شنبه - از ساعت 10:00 تا 12:00
671 - اختلالات یادگیری - روز: چهارشنبه - از ساعت 13:30 تا 15:30
850 - تشخیص و درمان اختلالات یادگیری - روز: دوشنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
671 - اختلالات یادگیری - روز: یک شنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
679 - روش های پژوهش - روز: شنبه - از ساعت 10:00 تا 12:00
679 - روش های پژوهش - روز: دوشنبه - از ساعت 13:30 تا 15:30
679 - روش های پژوهش - روز: یک شنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
679 - روش های پژوهش - روز: شنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
676 - روانشناسی تحول دینداری - روز: پنج شنبه - از ساعت 15:00 تا 16:30
679 - روش های پژوهش - روز: چهارشنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00